För cirka två veckor sedan började jag äta turkisk yoghurt till frukost, samt som kvällsmål ibland. Den ultimata kombinationen: 1dl yoghurt, några frysta bär, 5 hackade mandlar och lite kanel. Mmm. Både gott och mättar direkt.

Än så länge känns det inte som att det triggar mig. Har varit uppmärksam då jag vet att mejeriprodukter kan vara känsligt. Då min kropp verkar kunna hantera yoghurten utan att få toksug eller osund fixering kanske detta även kan fungera för grädde?

Tidigare i somras tog jag beslutet att helt sluta med grädde då jag anade en överkonsumtion i maten, samt att jag längtade efter mitt kaffe lite för mycket. När jag dessutom kände mig allmänt låg efter mitt koffeinfria morgonkafffe med grädde fann jag inget annat alternativ.

Men nu ser bilden annorlunda ut. Äter idag enligt en matplan som har resulterat i ett minskat proteinintag med ca 200g per måltid (äter max 100g/måltid idag). Ganska stor skillnad med andra ord. Då överintag av protein leda till trötthet kan det alltså ha varit flera andra orsaker än just grädden som låg bakom min trötthet.

Vet inte om jag är naiv eller dumdristig men faktum är att jag saknar mitt kaffe så otroligt mycket. Känns som att jag har tagit bort varenda liten fin sak som man kan se fram emot eller njuta av i matväg.

I stunder när andra smaskar på sitt kaffe, sin macka, eftermiddagsfika eller efterrätt så känns det lite bittert och tjatigt rent ut sagt att alltid stå där med ett trött vattenglas. Alternativet är att tvinga mig själv att få dimmig blick så jag inte ser all lockelse omkring mig. Eller helt enkelt vara tvungen att bara gå därifrån. Har försökt att vänja mig vid koffeinfritt Nescafé med enbart vatten men tycker det är ganska vidrigt utan varken mjölk eller grädde.

Frågan är alltså, vågar jag testa lite grädde i kaffet igen? Är det värt det?

Annonser