Vaknade 03.30. Hur kan hjärnan redan vara igång vid den tiden? I dessa stunder hade det varit fördelaktigt om jag var egenföretagare så att jag kunde jobba under timmarna av sömnlöshet och sen sova senare under dagen. Nu känns det istället som att det bara är timmar ut i ingenting. Bara nedbrytande och psykande. Finns dessutom inget så sugskapande som sömnbrist.

Folk frågar mig ifall min kosthållning har gett önskad effekt. Om jag verkligen mår bättre? Svaret är utan tvekan JA! Samtidigt gnager det här med sömnen mig. Störningarna på natten uppkom nämligen först, eller förvärrades i alla fall, dramatiskt den dagen jag slutade med sockret. Fascinerande. Önskar att jag hade en vettig förklaring till varför. Har alltid trott att det är min röda hund som försöker hitta ett sista sätt att fälla krokben på mig.

Kommer det bli bättre? Eller omformulering, när kommer det bli bättre? När kommer den där härliga tunga sömnen tillbaka?

Egentligen är det ironiskt att jag idag saknar att sova. Under hela min uppväxt har det nämligen varit tvärtom med en ständig kamp mot sömnen. Att försöka hitta olika sätt för att inte vara så trött eller sova för mycket. Att inte somna på lektionerna, under pluggandet på kvällarna eller på jobbet. Det gällde att inte slappna av för länge ifall kroppen skulle hinna känna efter. Allt för att kunna utnyttja så många timmar och minuter som möjligt av varje dygn med konstant maximal insats. Brukade intala mig själv att sömn är en illusion. Du behöver det inte, bara om du tror att du behöver det. Suck, om någon bara hade kunnat ruska lite vett i mig!

Idag ska jag göra vad jag kan för att inte vara ett spöke på jobbet. Kanske stretcha och meditera en kortis nu morgonen. Kanske även prova en andningsövning jag har läst om som man ska utföra innan varje måltid, men helst en gång i timmen. Det är 10 andetag. Man andas in x antal sekunder efter förmåga, håller andan 4 gånger längre än man andades in och blåser ut 2 gånger längre än man andades in.

Till exempel:inandning 4 sekunder, hålla andan 16 sekunder och andas ut i 8.

Märker direkt min nivå på stressnivå när jag gör detta. Är jag lugn och harmonisk klarar jag ca 8-10 sekunder in, men är jag stressad kanske knappt 3 sekunder.. Denna övning är svårare än man tror och kräver sin koncentration, men desto bättre för hjärta och hjärna. Kan behövas idag.

Annonser